Jan 1, 2011

K.A.W.A.N vs S.A.H.A.B.A.T



trees by manicfairytale;deviantart
This certain shade of green could simply made me think
That friends are like strangers and strangers are like friends
these trees dont know each other
but they are always together




aku sendiri,yana and timah.TENGAH RINDU !;(






Mesti seronok kalau ada sahabat instead of kawan kan?kan?
 


at most situation............
bila kita banyak duit,
kawan: "beb,belanja aku tengok movie" ,macam ni ar kawan?ada duit senyap je"
sahabat: "simpanlah duit kau,kang time sesak senang la"




bila kita sedih,menangis
kawan: "la,apahal kau menangis,dah2 lupakan je.hisyy''
sahabat:la,kenapa nangis ni?cerita kat aku,kalau kau malu, cerita kat Allah.Insyallah dia tolong"




bila kita gagal periksa
kawan:..dalam hati,'yess,aku dapat kalahkan dia.Tulah berlagak sangat!'
sahabat:..dalam hati'Kenapa dia macam ni?Isy,aku kena tolong dia ni !'




bila kita break-up dengan bf/gf
kawan:"senang-senang kau tukar je lain,habes cerita.Menyusahkan je watpe!
sahabat:"Aku sayangkan kau.Sebab tu aku tak suka kau bercinta sebelum nikah.Jumlah kita cari cinta Allah.Aku gerenti ko takkan kecewa!''


Aku pun pernah terpikir,aku ni dalam kategori KAWAN or SAHABAT?




tapi yang pasti,kalau seseorang tu dalam kategori sahabat,dia akan pastikan kalau dia dapat masuk syurga dengan izin-Nya,dia pun nak kawan dia masuk syurga sama-sama ..
Persoalannya,macam mana nak jadi teman sejati?






Syekh Abdul Qadir al-jailani;
"Seorang Mukmin berlaku jujur dan benar dalam menasihati saudara seimannya.Ia akan terangkan hal-hal yang tersembunyi padanya."






Persoalannya,mampukah kita menegur prilaku sahabat kita yang terangnya salah.??Jujur,aku belum mampu,aku takut terguris perasaan dia.Aku takut dipulau,takut dibenci.Masih belum mampu memikul gelaran sahabah sejati.Tapi,aku akan berusaha ke arah itu.Amin

No comments:

Post a Comment