Nov 1, 2012

Sayonara Jahiliyyah # 1


A wake-up call


Irdina : Dah la Qatrun , belajar je dari tadi . Naik juling dah aku tengok kau asyik menatap kitab Anatomy tu .


Qatrun : Sat la . Exam kot . Dah ngantuk pandai la aku tidur.


Sesak nafas . Qatrun merasakan nafasnya seakan-akan tersekat di larynx  .


Argh ! Qatrun mengambil nafas sedalam-dalamnya.


Gagal !

Turun naik dada menahan perit . Jantung sudah berdenyut lemah . Seakan-akan satu kuasa ingin menarik jantung keluar .

Aku nak mati ke ? Tapi , tapi , aku tak ready lagi . Aku muda lagi . Aku , aku . Aku tak nak mati 

Jangan ! ! ! !


*************


Irdina : Oit makcik ! Beragak la menjerit pukul  3 pagi ni ! Pontianak pun reti berehat . Pheew , peta Indonesia melekat kat buku kau tu ! Kuning !

Qatrun : Er , er . Aku hidup ! Dina , aku hidup ! Dina ! ! I love you ! Aku nak solat . Tahajud kat Dia . Dah lama aku tinggal . Kalau lah betul Allah tarik nyawa aku tadi . Dalam keadaan aku dah lama tak refresh iman aku .
Tak ke naya ? Fuh ! tak mau !

Irdina : Ko mimpi apa tadi ? Cambest je .

Qatrun : Em . Tak da apa .

Senyum


Ya Allah , hamba apa lah aku ni . Kau tak pernah terlewat walau sesaat untuk berikan aku udara-Mu . Sedangkan aku , masih berlengah-lengah dalam beramal. Tak nak aku ulang kelalaian lama . Izinkan aku , ber”dating” dengan Mu . Untuk malam ini , malam esok, dan malam-malam seterusnya .

SJ : Tak salah mengejar ilmu dunia .Kalau kita sanggup berjaga malam untuk peperiksaan , kenapa kita tak sanggup berjaga malam untuk tahajud dan taubat ? Jom ! Luangkan masa dengan Dia 

1 comment:

  1. insyallah :)
    Akak.. bila waktu terbaik utk kita tidur sebelum bertahajud ?

    ReplyDelete