Jun 25, 2013

Bila lagi masanya ?

Aku pandang ke belakang , 20 tahun sudah umurku berlalu . Rasa macam banyak betul usia aku dihabiskan dengan benda sia-sia . Benda merepek . Dan kalau difikirkan balik , how stupid I am !

Aku tak pernah terfikir ke mana pengakhiranku , kenapa aku diciptakan , kepada siapa aku akan dikembalikan .

Kenapa ?
Sebab aku mangsa keadaan .
Boleh tak aku nak salahkan keadaan ?

Lagi satu ,sebab aku dah comfirm Islam , meninggal masuk syurga . KOMPEM !

Dulu aku pernah terfikir ,
"Ala kalau aku masuk neraka nanti kejap je , sebab orang Islam confirm dapat sorga "

Hati tak pernah risau , tak pernah cuba untuk berkorban . Sedangkan aku dapat nikmat Islam ni dengan sakitnya Rasulullah dibaling dengan batu, tersemburnya darah Musab bin Umayr , berpercikannya darah Hamzah , darah para sabiquun wal awwalun yang betul-betul komited nak sebarkan Islam supaya semua orang dapat rasa nikmat perhambaan total kepada Allah .

Aku dapat Islam secara warisan . Bagi aku , ni lah nikmat yang sangat besar . Terus terang aku cakap , Islam ni memerlukan kita , sebagai umatnya , untuk mengkaji . Dan dapatkan keFAHAMan tentang Islam . Dengan itu kita akan bergerak sebab akidah dan kefahaman yang dah mantap , akan buatkan kita tidak teragak-agak untuk bergerak dan berbuat .

Islam .
Ye Islam .
Islam menghapuskan perhambaan sesama makhluk kepada perhambaan total hanya kepada Allah .
Dan takde satu agama pun dalam dunia ni yang boleh bagi keistimewaan macam ni . 

Mungkin kita tak sedar pun kita sedang memperhambakan diri dekat makhluk , dekat hawa nafsu , dekat berhala yang belum pecah . Kita ikutkan kata nafsu . Kita takut dengan 'sistem'. Takut untuk melawan manusia 

" Apa ni pakai baju besar-besar , tebal -tebal , tak panas ke ? Selubung kelam je aku tengok . 
Tak selera .."

Pakai la mekap ni , mesti ko berubah jadi cantik . Kamon , uptodate la sikit .."

Dunia sekarang memandang perempuan sebagai alat pelaris . Iklan TV , radio , internet semua memaparkan kecantikan body perempuan . Dan satu yang aku tak paham . Perempuan-perempuan tu , tak rasa diEKSPLOITASI ke ? Rasa jadi hamba . Hamba kepada designer , manager . Kalau designer suruh dedah peha , kita dedah . Kalau designer suruh tunjuk betis , kita tunjuk . Patuh dan tunduk dengan alasan designer suruh , mereka kata itu cantik .

Bandingkan dengan perhambaan kepada undang-undang Allah . Allah kata pakaian terbaik adalah taqwa . Jadi , tak timbul isu hijabista , golongan mangsa fahion (fashion victim) dan seangkatan dengannya . Pakailah apa pun janji menepati syariat , tak ketat , tak jarang , tak tabarruj .
As simple as that . 
Why ?
Because we dressed to pleased Allah . 

Sekarang ni dah makin dahsyat fesyen-fesyen yang keluar atas jenama "fesyen muslimah'' . Dengan jenama ni , mereka boleh la menghalalkan segala macam percanggahan syariat yang berlaku . Hati mana tak sedih bila istilah 'muslimah' dicemarkan dengan badan meliuk lentuk dalam majalah . Dada tersembul sembul . Aurat sekadar dibalut menggunakan sehelai kain 'murah'. Aurat tidak lagi dipandang sebagai satu mahkota yang perlu dijaga , sebaliknya anugerah yang perlu dijaja .

Bukan saja pakaian yang perlu diubah , malah cara hidup , cara tadbir kewangan , pelajaran , semua nya harus berorientasikan ISLAM . Islam ni cara hidup . Bukan sekadar solat , zakat , puasa , haji .
Tapi dari kita start bangun tidur , gosok gigi , buang air , makan , berjalan , berlari , angkat berat , angkat kain , lipat kain  , masak . Semua tu IBADAH . 

Tulah tujuan hidup kita , sebagai 'abid dan khalifah . Bila kita kecilkan ruang lingkup ibadah , sebab tu kita rasa Islam ni tak best . Kita rasa Islam ni ketinggalan zaman .

Sedangkan kita sendiri yang tak cuba memahami Islam sebagai manhaj Allah . Kita sendiri terlalu malas untuk mengkaji why and why Islam told us to do that . 
Why and why Islam forbid us to do this . 

Itulah fungsi akal kan ?
Untuk fikir .

Dan Allah mengeluarkan kamu dari perut ibu kamu dengan keadaan tidak mengetahui sesuatupun dan Ia mengurniakan kepada kamu pendengaran dan penglihatan serta hati (akal fikiran) supaya kamu bersyukur.
(an -nahl :78 )

Jadi , lepas ni , mari sama-sama fikir , kaji , buat perbandingan dan amal . Moga Allah redha .


" Belum tibakah waktunya bagi orang-orang yang beriman, untuk secara khusyuk mengingat Allah dan mematuhi kebenaran yang telah diwahyukan (kepada mereka) dan janganlah mereka (berlaku) seperti orang-orang yang telah menerima Kitab sebelum itu, kemudian mereka melalui masa yang panjang sehingga hati mereka menjadi keras. Dan banyak di antara mereka menjadi orang-orangfasik. " 57 : 16

No comments:

Post a Comment